Saksbehandlingsregler
ved overtredelse av Norsk takst sine regler og etiske retningslinjer
Disse saksbehandlingsreglene er et supplement til Norsk takst sine lover og vedtekter vedtatt av Hovedstyret, se vedtektene punkt 3.5.
Saksbehandlingen bistås av administrasjonen som forbereder saken og kommuniserer med partene, og de ulike fagpanelene, hovedstyret og kontrollkomiteen som behandler sakene.
Administrasjonen i Norsk takst registrerer saken. Den som klager inn en sertifisert takstingeniør eller et autorisert takseringsforetak, kan være en sertifisert takstingeniør, autorisert foretak eller en lokalavdeling. Klager som av administrasjonen vurderes å handle om konkurransemessige interesser, og der det ikke dokumenteres brudd på Norsk taksts lover og øvrig regelverk, skal avvises av administrasjonen. Klage kan også behandles der det foreligger gjentagende klager til Reklamasjonsnemnda for takstmenn, gjentagende skadesaker under den kollektive forsikringsordningen eller der det foreligger rettskraftige dom, og det er da administrasjonen som fremsetter klagen.
Klagen kan gjelde en takstingeniør eller et tastforetaks arbeid og opptreden i forbindelse med takseringsoppdrag utført av en eller flere takstmenn sertifisert i Norsk takst. Norsk takst sine organer tar stilling til om takstingeniøren eller foretaket har utført oppdraget i samsvar med god takseringsskikk og Norsk takst sine lover, vedtekter og retningslinjer. Norsk takst tar ikke stilling til om en part har krav på erstatning.
Klager skal være part i saken. Klager skal få informasjon om videre saksgang og at klager må samtykke til at klager blir part i saken. I spesielle tilfeller kan klagen fremsettes anonymt. I slike klager må opplysninger og rapporten saken gjelder være offentlig kjent, og klager kan ikke være videre part i saken med rett til innsyn i saksbehandling og avgjørelse.
Administrasjonen kan avvise klager der klagen er åpenbart grunnløs, ikke har aktualitet eller som ikke er fremsatt innen rimelig tid. Det er ikke et krav at forholdet det klages over må ha konsekvenser for klager. Behandlingen av klagen er ikke begrenset til partenes påstander eller uttalelser. Administrasjonen kan der forhold er offentlig kjent og som er av særlig viktighet for bransjen, ta opp saker av eget initiativ. Administrasjonen kan be lokalavdelingen og de ulike faggruppene om uttalelser.
Forklaring:
En forbruker kan klage inn en takstingeniør til Reklamasjonsnemnda for takstmenn og har derfor ikke klagerett etter denne ordningen. Med takseringsoppdrag menes oppdrag mottatt i egenskap av å være takstingeniør. Annen næringsvirksomhet enn taksering kan ikke behandles etter Norsk takst sin sanksjonsordning. Klagen må gjelde sertifisert takstingeniør, da det ikke nødvendigvis er slik at alle takstingeniører i foretaket trenger å være sertifisert. Behandling av klager er begrenset til vurdering av god takseringsskikk og Norsk taksts sitt regelverk. Uten samtykke fra tredjepart kan tredjepartsinteresser eller eier av rapporten mv. bli skadelidende uten at de er involvert.
Foretak eller takstingeniør som blir innklaget skal få vite hvem som klager, slik at det er mulig å gjøre seg kjent med beskyldningene som er rettet og grunnlaget for klagen.
Klagen må gjelde et konkret, bestemt og aktuelt brudd på god takseringsskikk eller Norsk takst sitt regelverk. Saken kan ikke gjelde fremtidige, hypotetiske eller fortidige spørsmål. Det må foreligge et aktuelt behov for å få avklart om det foreligger et regelbrudd.
Saksbehandlingen er skriftlig og korrespondansen skjer per e-post. Klager skal grunngi sin klage skriftlig. Administrasjonen registrerer og forbereder saken. Parten som er klaget inn skal få mulighet til å uttale seg og dette skal skje skriftlig. Klager skal igjen få mulighet til å gi en kommentar skriftlig. Partenes svarfrist er 14 dager og minimum 10 virkedager.
Administrasjonen kan etterspørre ytterligere dokumentasjon og be partene om å besvare spørsmål slik at saken blir tilstrekkelig opplyst. Partene må svare på spørsmål og sende lett tilgjengelig dokumentasjon innen 1 uke og minimum 5 virkedager. Administrasjonen kan sette en rimelig frist for å innhente dokumentasjon som ikke er lett tilgjengelig. Administrasjonen kan kontakte partene per telefon og nedtegne referat der dette er hensiktsmessig.
Klager kan inntil avgjørelse er fattet trekke klagen.
4.1 Generelt
Administrasjonen sørger for at det avholdes møte, fysisk eller ved elektronisk fjernmøte med de ulike organene. Administrasjonen nedtegner avgjørelse som signeres av organet som behandler klagen, og oversender avgjørelsen til partene.
4.2 Klager til behandling i lokalavdeling og fagpanel
Styret i lokalavdelingen og den faggruppe i fagpanelet som saksforholdet hører inn under kan behandle klager som går på milde sanksjoner.
Trinn 1
I saker med milde sanksjoner, se punkt 5, sender administrasjonen saken til lokalavdelingen der den sertifiserte takstingeniøren eller det autoriserte foretaket er organisert under. Styret i lokalavdelingen fatter sin beslutning som meddeles partene per e-post. Partene kan innen 14 dager klage på beslutningen til Fagpanelet.
Trinn 2
I saker med milde sanksjoner, se punkt 5, sender administrasjonen saken til det fagpanelt som saken hører inn under. Fagpanelet fatter sin beslutning som meddeles partene pre e-post. Partene kan innen 14 dager klage på beslutningen til Hovedstyret.
4.3 Klager til behandling i Hovedstyret
I saker med andre sanksjoner, se punkt 5, sender administrasjonen saken til Hovedstyret. Hovedstyret fatter sin beslutning som meddeles partene per e-post. Partene kan innen 14 dager klage på beslutningen til Ankeutvalget for disiplinærsaker.
4.4 Milde sanksjoner. Irettesettelse, rådgivning, kompetanseheving, sidemannskontroll eller lignende.
Med mild sanksjon menes
-irettesettelse
-en fra fagutvalget eller en erfaren takstingeniør fagutvalget utpeker, leser og kommenterer en til tre rapporter fra innklagede part, og kostnadene til dette dekkes av innklagede part (rådgivning)
-innklagde takstingeniør må innen gitt rimelig frist dokumentere gjennomført kurs for å beholde sertifikater (kompetanseheving)
-en til tre rapporter skal kontrolleres av oppnevnt sidemann, fra fagutvalget eller en erfaren takstingeniør fagutvalget utpeker, før rapporten sendes til kunde, og kostnadene til dette dekkes av innklagede part (sidemannskontroll)
-eller lignende.
Med annen sanksjon menes
-krav om ny grunnutdanning eller annen utdanning (ny utdanning)
– krav om ny sertifisering (resertifisering)
-suspensjon av sertifisering eller autorisasjon
-eksklusjon
-eller lignende
Administrasjonen og Norsk takst sine organer som behandler klagen skal være og opptre upartisk.
Den som er klaget inn skal få tilgang til all dokumentasjon som administrasjonen mottar. Unntaksvis kan saker klages inn anonymt, men da må informasjonen være offentlig kjent, se punkt 5.
Administrasjonen og Norsk taksts organer som behandler sakene har taushetsplikt om saken og innholdet i vedtaket. Dette er ikke til hinder for at Norsk takst kan gi opplysninger til tredjeparter om autorisasjon og sertifiseringer.
Forklaring:
Det må ikke foreligge omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til at medlemmer av styrer (lokalavdeling og Norsk takst), faggrupper og fagpanel/faggrupper som behandler klagesaker opptrer upartisk. Hvis slike forhold foreligger, forutsetter det at vedkommende ikke skal delta i behandlingen og i avgjørelsen av den saken. Slike forhold kan være egeninteresse i utfallet av en sak, nært slektskap eller vennskap til noen av partene.
Administrasjonen skal anonymisere og publisere avgjørelsen på egnet måte.
Administrasjonen skal sørge for at vedtaket blir fulgt opp. Medvirker ikke innklaget part skal administrasjonen melde fra til Hovedstyret som kan fatte videre vedtak.