Hvordan gjør vi bolighandelen enda tryggere? Norsk takst tar debatten i Arendal

Selv om konfliktnivået i boligmarkedet har gått kraftig ned etter lovendringene i 2022, gjenstår viktige grep. Under Arendalsuka deltar Norsk takst i årets store boligdebatt for å løfte behovet for faglig kvalitet, uavhengighet og tydelige krav til aktørene i bolighandelen.

Lavere konfliktnivå etter lovendringen
Etter at avhendingsloven ble endret i 2022, har antallet boligkonflikter falt dramatisk. En ny evaluering fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at kun 0,3 prosent av 51 000 bolighandler utløste tvist og bare fire saker har ført til dom. Dette gir grunn til optimisme, og viser at mange boligkjøpere i dag får oppfylt sine rettigheter gjennom forsikring og tidlig avklaring. Men det betyr ikke at jobben er gjort.

Takstbransjen med økt ansvar
Når dokumentasjonen bærer hovedvekten i bolighandelen, får takstingeniørene en sentral rolle. Samtidig gjenstår viktige politiske grep for å sikre at denne rollen kan fylles med tilstrekkelig kvalitet og trygghet. Norsk takst mener at tryggheten i bolighandelen ikke bare måles i antall rettssaker, men i kvaliteten på rapportene, kompetansen hos fagfolkene og rammene som gjør det mulig å jobbe uavhengig og grundig.

Trygghetsindeksen 2025 presenteres i Arendal
Under Arendalsuka deltar Norsk takst i lanseringen av Trygghetsindeksen 2025, som er et samarbeid mellom Norges Eiendomsmeglerforbund, Forbrukerrådet, Huseierne, Norsk takst og forsikringsselskapene Gjensidige, Fremtind og Storebrand. Indeksen viser at forsikringer i mange tilfeller løser konflikter effektivt, og at både privatpersoner og samfunnet som helhet har spart store ressurser. Les årets Trygghetsindeks

Denne utgaven av Trygghetsindeksen bygger på data fra 51 372 bolighandler og 5 854 henvendelser til selgerforsikringsselskaper. I tillegg er det hentet inn data fra 30 000 tilstandsrapporter for norske boliger.

Likevel gjenstår forbedringer. Trygghetsindeksen peker blant annet på behovet for:
– Oppdatering av forskriften for tilstandsrapporter
– Kompetansekrav til de som utarbeider rapportene
– Bedre samspill mellom forsikring, dokumentasjon og regelverk

Dette må politikerne følge opp etter valget
Norsk takst har i flere tiår jobbet for tryggere bolighandel med standarder, faglig utvikling og bransjesamarbeid. Vi mener det er på høy tid å fullføre jobben.

Skal vi sikre en mer robust bolighandel også i årene som kommer, må det innføres tydelige krav og forventninger til de profesjonelle aktørene som sitter med ansvaret.

Møt oss på Arendalsuka
Administrerende direktør Daniel Ø. Helgesen representerer Norsk takst i årets boligdebatt om bord på MS Brisen. Der møter han representanter fra Forbrukerrådet, NEF, Huseierne og forsikringsselskapene for å diskutere hvordan tryggheten i boligmarkedet kan videreutvikles og bli enda tryggere.

Tid og sted:
Onsdag 13. august kl. 14.00, MS Brisen ved Langbrygga, Arendal
Les mer om arrangementet her