&height=180&mode=crop&quality=80&scale=both&width=320&zoom=1&404=default)
Sjekk boligen selv
Kjøp eller salg av bolig er en stor beslutning. Vær føre var og spar deg for ubehagelige overraskelser i etterkant.
Kjøp eller salg av bolig er en stor beslutning. Det er knyttet til trivsel, livsstil, sosiale forhold og - ikke minst - økonomi. Det er også tradisjon for å eie sin egen bolig og de fleste av oss vil være kjøpere og selgere i boligmarkedet en eller flere ganger. Her finner du flere artikler som vil hjelpe deg på veien.
Kjøp eller salg av bolig er en stor beslutning. Vær føre var og spar deg for ubehagelige overraskelser i etterkant.
Her finner du en oversikt over mange av de viktigste ordene og uttrykkene du trenger i dagens bolighandel.
Formålet med Reklamasjonsnemnda for takstmenn er å gi forbrukere en rimelig og rask klageadgang. Nemnda skal arbeide fritt og uavhengig av særinteresser, og gir rådgivende uttalelser.
Egenerklæringsskjemaet er viktig for takstingeniøren ved gjennomgang av huset, og som bakgrunnskunnskap ved sin befaring og utarbeidelse av rapporten.
Sørg for at drømmeboligen ikke blir et mareritt. Les taksten nøye. En del kan du også se etter selv og spørre eier om når du er på visning. Her finner du en liste med viktige sjekkpunkter.
Bruksareal (BRA) og P-ROM skal alltid oppgis i salgsoppgaver og internettannonser.
Taksering er mer enn å fastsette markedspris. Det handler om å beskrive tilstand og forutse utgifter på en måte som øker tryggheten for både selger og kjøper.
Norsk takst utfører kompetansebasert sertifisering av takstmenn. Ordningen er under kontinuerlig utvikling og kravene har regelmessig blitt skjerpet. Dette er et viktig element i arbeidet med å vedlikeholde og videreutvikle bransjens faglige kompetanse. Sertifiserte taksmenn i Norsk takst er underlagt regelmessig etterutdanning. Hovedformålet er å sikre at medlemmene opprettholder et kunnskapsnivå som er i tråd med markedets behov.
Takstmannens rolle er bygget på kjerneverdiene Tillit, Trygghet og Troverdighet. Publikums tillit til takstmannen og hans arbeid er avgjørende. Det påligger takstmannen en forpliktelse til alltid å ha den integritet som skal til for å gjøre en god jobb.
Som fagperson har takstmannen ingen partsinteresse i takseringsobjektet og alle parter kan stole på takstmannens vurdering.